Winter in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Guanyan - WaarBenJij.nu Winter in Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Guanyan - WaarBenJij.nu

Winter in Beijing

Door: Rene en Bertina

Blijf op de hoogte en volg Guanyan

20 December 2012 | China, Peking

In 2010 waren wij in de zomervakantie met Lisa in Beijing. We hebben toen alle Beijing attracties gezien bij een temperatuur van 30 graden. Dat was over het algemeen zoeken naar schaduw of badend in het zweet.
De temperaturen de laatste dagen zijn echt totaal anders. Het is overdag -5 tot -9. Als de zon schijnt is het lekker wintersport weer. Gelukkig is de zonnebril mee. Echter als het bewolkt is en dat is vaak in Beijing, dan is het koud en nat. We gaan dan ook op stap met maillots, handschoenen aan en sjaals om. Guanyan hijsen we in een skipak en dan in de rugdrager. Hij is al een halve Nederlander, want hij vindt de kou heerlijk. Lekker bij papa of mama achter op de rug en als het zonnetje op zijn toet schijnt is hij zo vertrokken.
De afgelopen twee dagen zijn we met het dagprogramma van de groep meegegaan. Gisteren de Grote Chinese Muur beklommen en vandaag een winterbezoek aan het zomerpaleis van de Chinese keizers. Voor de liefhebbers wat extra info: de Grote Muur is 7740 km lang en begint bij de Pacific Ocean en eindigt in de woestijn. Hij is gebouwd is slechts 10 jaar tijd.
Wij hebben de Grote Muur bezocht in Mutianyu en om op de muur te komen moet je met een kabelbaan omhoog. Je kan dan met een rodelbaan naar beneden, maar dat zagen we niet zo zitten met een rugdrager. Ondanks de kou hebben we alle drie heerlijk genoten van de mooie wijdse omgeving. De Grote Muur was prachtig onder een wit laagje sneeuw. Het was wel erg glad op sommige plekken, waardoor er een aantal flinke (bambi) glijpartijen plaatsvonden.
De terugweg was minder een succes, omdat Rene zich steeds slechter begon te voelen. Tijdens de lunch had hij al geen trek en in de busrit terug ging het even goed mis. Al het eten en drinken van de ochtend kwam er uit. Guanyan was met name onder de indruk en terwijl mama druk bezig was met papa zijn misselijkheid, bleef hij braaf bij een van de andere adoptieouder zitten. 's Middags was hij erg bezorgd over de toestand van papa en dat werd regelmatig gecontroleerd. 's Avonds hebben we maar besloten om even eten te halen en op de gang te eten met de groep. Toen lag Rene inmiddels al lang en breed te slapen.
Vanochtend ging het relatief goed met Rene en was hij in staat om mee te gaan naar het zomerpaleis in de winter. Vroeger woonde de keizers in de winter in de Verboden Stad in het hart van Beijing en in de zomer in het zomerpaleis buiten de stad. In de zomer is het in Beijing niet uit te houden qua hitte (Dat herinneren we ons van de vorige keer). De keizer ging dan vanaf de Verboden Stad met een boot naar het zomerpaleis. Het grote meer bij het zomerpaleis was nu bevroren. Op de vraag aan onze gids waarom er mensen op het water liepen, was het antwoord: 'because they are brave'. Een van de belangrijkste attracties is de pagode op de berg. In deze mooie pagode staat het beeld van de thousand-hand 'Guanyin' Buddha. Wat een toeval. Dat scheelt maar een letter! Guanyan was erg onder de indruk van het enorme 5 meter hoge bronzen beeld met 12 gezichten en 24 handen. De berg op was even een klim, vooral met 12 kilo extra op de rug. Gelukkig is de conditie van Bertina goed en liep ze met haar Chi Running techniek zonder moeite de stijle trap op. Voor Rene was met zijn toch nog zieke lichaam de tas en fotocamera al voldoende om te dragen.
Op de terugweg van beide dagen hebben we ook een stukje Beijing fileleed mogen meemaken. In een stad met 16 miljoen inwoners zijn natuurlijk ook heel veel auto's. Vooral terug van de Grote Muur hebben we heeeeeel lang in de file gestaan. We hadden beter bij het eerste beste metrostation kunnen uitstappen en de metro kunnen nemen. Dan waren we zeker een uur eerder terug geweest in het hotel. Je vraagt je af waarom niet meer Chinezen met de metro gaan. Het metronetwerk is vergelijkbaar met grote westerse steden als New York, Londen en Parijs en het kost 25 cent per rit.
Gelukkig ging het weer een stuk beter met Rene. Hij is nog wat slap, maar ja dat is logisch als je de afgelopen twee dagen weinig tot niets gegeten hebt. Het eten van vanochtend is er in ieder geval ingebleven.

• 20 December 2012 - 09:23

Marion:

Klinkt goed allemaal, volgens mij zijn jullie al aardig gewend aan elkaar! Geniet nog even van Beijing en beterschap René!

• 20 December 2012 - 20:26

Sonja:

Ow schatten, wat heerlijk weer om te lezen! En eigenlijk lijkt het meer op een verslag van een wereldreis dan een adoptieverhaal, toch mooi eigenlijk dat je gelijk al zo goed met je kind kunt reizen? Rene, veel beterschap en hopelijk tot snel allemaal. x

• 20 December 2012 - 20:44

Mirjam:

Wow, wat een coole nijntje-laptop! Een kleine helpdesk-in-spe?!
    Beterschap Rene. Geniet lekker van elkaar!

• 20 December 2012 - 21:04

Edo:

Koen vraagt of Guanyan ook een Koens muts heeft.....

• 21 December 2012 - 00:20

Elly En Wim Van Gelderen:

Ziet er lekker koud uit daar boven op de muur.
    Guanyan lijkt zich prima te vermaken ondanks de kou.
    Een echte Hollandse jongen alleen is het hier niet vaak zo koud meer.
    Met Kerst wordt het zo'n 12 graden.
    Zo te zien vindt hij de computer wel leuk. Zijn houding is in ieder geval goed.
    Zegt hij al wat woordjes na?
    Nog een paar dagen te gaan en dan kunnen we het hem vragen.

groetjes
    Oma en Opa

• 23 December 2012 - 08:32

Michel:

Goeie foto's weer! Nr. 4 vraagt om geprint en opgehangen te worden.