Op stap door Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Guanyan - WaarBenJij.nu Op stap door Beijing - Reisverslag uit Peking, China van Guanyan - WaarBenJij.nu

Op stap door Beijing

Door: Rene en Bertina

Blijf op de hoogte en volg Guanyan

18 December 2012 | China, Peking

Inmiddels zijn we al weer een paar dagen in Beijing en hangen we goed de toerist uit. Maandagochtend moesten we nog de laatste officiele handelingen doen. Deze waren allemaal goed voorbereid door Chris onze lokale gids, waardoor we met een uur weer buiten stonden bij het ministerie van Buitenlandse Zaken. Een van ons hoefde slechts mee en alleen het tonen van het paspoort en het opschrijven van je achternaam met een stomp potloodje op de notaris boekjes was voldoende. Bertina was met Guanyan in het hotel gebleven en had zich al voorbereid op een halve dag alleen op stap te gaan. Zij ging samen met Natalie en hun zoon Xuan op stap met Guanyan in de rugdrager. Ze waren nog geen 100m uit het hotel vandaan toen Rene al weer terug was. 's Ochtends hebben we even geshopt (bij de H&M...) en wat koffie gedronken en 's middags zijn we weer op pad gegaan. Net als twee jaar geleden waren we weer net te laat bij de Lama tempel. Vlak daarnaast ligt de tempel van Confucius, dus tien hebben we die maar bezocht. Ook leuk. Daarna nog even even een leuk straatje doorgelopen, maar langzamerhand werd de kou toch wel iets te veel van het goede voor ons alledrie. We doken snel de metro weer in en gingen op weg naar Wangfujingstreet, de Kalverstraat en PC Hooftstraat van Beijing. We hadden daar met Natalie en Peter afgesproken om Peking eend te gaan eten. Omdat het restaurant tegenover het beroemde restaurant waar iedereen naar toe gaat twee jaar geleden goed was bevallen, zijn we daar nu ook weer naar toe gegaan. We waren de enige gasten in het begin en met 10 man bedienend personeel heb je dan aan bekijks geen gebrek. Guanyan is druk bezig met aangeven dat hij naar de WC moet en uiteraard vliegen wij (meestal Bertina) dan direct net hem naar de WC, of iets dat daar voor door moet gaan om hem te helpen zo zindelijk mogelijk te worden. Na zes vergeefse pogingen in een avond hebben we bedacht daar de volgende dag wat relaxter mee om te gaan en dat bevalt ons in ieder geval prima.
Dinsdag zijn we 's ochtends gaan wandelen richting Tian'anmen plein. Het is hier nu heerlijk weer alleen wel koud. Vandaag was het rond -5 graden overdag. De komende week blijft het ongeveer zo. Donderdag wordt nog sneeuw verwacht en zaterdag en zondag wordt het 's nachts -15 of -17. Best koud dus. Vanmiddag even geluncht bij de Starbucks en Guanyan wordt nu net wakker van zijn middagslaapje (bijna half vijf). Kijken waar we vanavond gaan eten.

• 18 December 2012 - 11:50

Michiel:

Hoi Rene en Bertina (en Guanyan),
    Het klinkt allemaal erg goed. Saartje en Pim hebben het al de hele dag over hun nieuwe vriendje, en willen graag nog wat meer foto's zien! Blijf ze doorsturen.